Grupa Oto:     Bolesławiec Brzeg Dzierzoniów Głogów Góra Śl. Jawor Jelenia Góra Kamienna Góra Kłodzko Legnica Lubań Lubin Lwówek Milicz Nowogrodziec Nysa Oława Oleśnica Paczków Polkowice
Środa Śl. Strzelin Świdnica Trzebnica Wałbrzych WielkaWyspa Wołów Wrocław Powiat Wrocławski Ząbkowice Śl. Zgorzelec Ziębice Złotoryja Nieruchomości Ogłoszenia Dobre Miejsca Dolny Śląsk

Majątek prywatny można wykorzystać w firmie

     autor:
Share on Facebook   Share on Google+   Tweet about this on Twitter   Share on LinkedIn  
Osoby prowadzące działalność gospodarczą często wykorzystują na potrzeby firmy składniki majątku nabyte wcześniej na cele prywatne. Przepisy nie zabraniają wprowadzania do majątku firmy składników majątku nabytych i użytkowanych uprzednio do celów prywatnych – np. mieszkania czy samochodu.

W jaki sposób optymalnie wykorzystać majątek prywatny do prowadzenia działalności gospodarczej? Definicja kosztów uzyskania przychodów zawarta w ustawie o PIT nie wyklucza możliwości uznania za koszty podatkowe wydatków ponoszonych przed rozpoczęciem działalności – zatem zanim firma zacznie działać, można ponosić koszty mające na celu uzyskanie przychodu z działalności prowadzonej w okresie późniejszym. Podatnik sam decyduje o zaliczeniu składników stanowiących jego majątek prywatny do środków trwałych lub wyposażenia.

Niezbędny jest odpowiedni dokument

W celu udokumentowania przekazania środka trwałego na potrzeby prowadzonej działalności podatnik zobowiązany jest sporządzić odpowiedni dokument. Powinien on zawierać dane potwierdzające fakt dokonania takiej operacji i określać: datę jej dokonania, rodzaj przekazywanego środka trwałego, dane niezbędne do wprowadzenia środka trwałego do ewidencji i prawidłowego ustalenia odpisów amortyzacyjnych (m.in. wartość początkową).

Proporcjonalna amortyzacja

W przypadku wykorzystywania tylko części nieruchomości na potrzeby wykonywanej działalności można dokonywać odpisów amortyzacyjnych w wysokości ustalonej od wartości początkowej nieruchomości, odpowiadającej stosunkowi powierzchni użytkowej wykorzystywanej na potrzeby działalności do ogólnej powierzchni użytkowej tej nieruchomości. Podatnicy mogą ustalić wartość początkową budynków lub lokali mieszkalnych – wynajmowanych, wydzierżawianych albo używanych przez właściciela na cele prowadzonej przez niego działalności gospodarczej – przyjmując w każdym roku podatkowym wartość stanowiącą iloczyn metrów kwadratowych wynajmowanej, wydzierżawianej lub używanej przez właściciela powierzchni użytkowej nieruchomości i kwoty 988 zł (przy czym za powierzchnię użytkową uważa się powierzchnię przyjętą dla celów podatku od nieruchomości).

Kredyt zmniejszy podatek

W przypadku zakupu mieszkania do celów zarówno mieszkaniowych, jak i prowadzenia działalności gospodarczej, istnieje możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu kosztów odsetek od kredytu hipotecznego zaciągniętego na zakup nieruchomości w proporcji, w jakiej mieszkanie wykorzystywane jest do prowadzenia działalności z z gospodarczej. Kosztem mogą być także wydatki poniesione na zakup mebli biurowych czy mebli wypoczynkowych wykorzystywanych do przyjmowania klientów.


Tax Care



o © 2007 - 2024 Otomedia sp. z o.o.
Redakcja  |   Reklama  |   Otomedia.pl
Dzisiaj
Czwartek 18 kwietnia 2024
Imieniny
Apoloniusza, Bogusławy, Go?cisławy

tel. 660 725 808
tel. 512 745 851
reklama@otomedia.pl